jeudi 21 août 2008

...le mystère de l'art

"The artist never entirely knows. We guess. We may be wrong, but we take leap after leap in the dark." (Agnes de Mille)

Une grande dame, danseuse et chorégraphe, que j'ai découverte la nuit dernière, au fil de mes lectures insomniaques! Un article qui tombe bien, j'apprenais ce matin que Stephen Harper coupait allègrement dans le budget des arts au Canada, des dizaines de millions de précieux dollars qui j'imagine, iront au budget militaire ou encore en subventions à l'industrie pétrolière!!! En fait, à 4h00 ce matin, j'ai lu la transcription d'une conférence que De Mille prononçait en 1981 à la "Graduate School of Business and Public Administration" de Cornell University, intitulée: "What is the american tradition in the visual and performing arts?"

Elle y déclarait entre autre: "We have considered art a frivolity, a plaything.... Do you realize that we are the first people in history to have condescended to art? Other peoples have cherished it, have protected it, have exploited it, have worshipped it or feared it and forbidden it. But we condescend to it; we look upon it as an unnecessary luxury. We look upon artists as lazy imposters who would rather play at these trivial little amusements than do a hard day's work. What is a hard day's work? Something practical and demonstrably useful!"

Le temps de la recopier, je ferai parvenir cette conférence à un grand nombre de personnes concernées, à commencer par notre très cultivé Stephen Harper!

Aucun commentaire: